QA/QC: Kwaliteitsborging en kwaliteitscontrole

Kwaliteit, een van de belangrijkste elementen in de moderne industrie, is een uitdagend en cruciaal onderwerp geweest voor bijna alle bedrijven die bestaan om goederen/diensten te bedienen. Door de definitie wordt kwaliteit beschouwd als “geschiktheid voor de toepassing en het vervullen van de verwachtingen van de klant”. Het betekent dat het gaat om verwachtingen en geschiktheid. Het begrip kwaliteit hangt uitsluitend af van de perceptie. Men mag een dienst niet van hoge kwaliteit beschouwen, terwijl de tevredenheid van een andere klant is vervuld. In de meeste gevallen is het bestaan van een industriële organisatie enorm afhankelijk van de kwaliteit van hun dienstverlening. Het is een grote zorg voor elk bedrijf dat voor een lange periode bereid is om op de markt te overleven. Tevredenheid van klanten is het belangrijkste onderdeel van kwaliteitsmanagement. Daarom moeten bijna alle corporatieve organisaties een afdeling hebben voor kwaliteitsmanagement operaties. Dankzij de wetenschappelijke studies werden veel verschillende methodes en systemen ontwikkeld. Deze blogpost zal gericht zijn op kwaliteitsborging (QA) en kwaliteitscontrole (QC) processen die onder het thema kwaliteitsmanagement vallen. Zeven tools van QC zullen worden toegelicht. Maar naast die, zal de kwaliteitsplanning kort worden genoemd. Verschillende methoden voor kwaliteitsverbetering zullen ook worden gepresenteerd binnen de inhoud van dit bericht.

Kwaliteit Planning

Niets wordt gedaan zonder een actieplan. Kwaliteitsplanning kan worden gedefinieerd als de eerste stap van kwaliteitsmanagement waarbij de ontwikkeling van producten, systemen en processen wordt uitgevoerd om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de klant. Plannings stap omvat het definiëren van het klantprofiel en hun behoeften. Procedures en doelstellingen zijn in deze stap.
Een voorbeeld voor kwaliteitsplanning: een kwaliteitsplan is simpelweg een document dat de normen, toepassingen, specificaties en actie van plan in volgorde specificeert. Laten we bijvoorbeeld een fabrikant van metalen onderdelen nemen. Nadat de normen en specificaties zijn gedefinieerd, wordt een sequentieel inspectieproces (niet-destructief, destructief onderzoek, hands-on inspectie enz.) gecreëerd. Dit proces zorgt ervoor dat het gefabriceerde deel bevredigend is in termen van normen en specificaties. Onderdelen niet voltooien het kwaliteitsproces worden verzonden naar schroot of ontbramen. Deze plannings bewerking kan kwaliteitscontrole en kwaliteitsborging plannen bevatten.

QA/QC

Kwaliteitsborging en kwaliteitscontrole stappen vormen de kern van het kwaliteitsmanagementsysteem. Deze reeks processen gecombineerd helpen om service/producten te garanderen en aan de verwachtingen van de klant te voldoen. Deze twee termen worden vaak gebruikt om te vermelden over het waarborgen van de kwaliteit van een product, maar ze zijn niet dezelfde concepten. Kwaliteitsborging is de preventiemethode voor mogelijke defecten en problemen voor de productie van goederen en diensten. Volgens de ISO 9000-normen wordt deze bewerking gedefinieerd als een subcategorie van het kwaliteitsmanagement proces, gericht op de zekerheid dat aan de kwaliteitseisen wordt voldaan. Dit mechanisme is voorafgaand aan de kwaliteitscontrole, gericht op het minimaliseren van defecten en natuurlijk verlies van tijd en moeite. In essentie maakt kwaliteitsborging de producent er zeker van dat de inspanningen en voorzorgsmaatregelen op de juiste weg zijn om de gevraagde kwaliteitsniveaus te bereiken. Kwaliteitscontrole, aan de andere kant, richt zich op de opsporing van gebreken in het product. Het zorgt ervoor dat de gecreëerde goederen/diensten voldoet aan de normen en eisen van het ontwerp. Opnieuw, volgens ISO 9000, het is gedefinieerd als een onderdeel van kwaliteitsmanagement gebruikt om te voldoen aan de kwaliteitseisen. Kwaliteitscontrole is een reactief proces en wordt uitgevoerd na kwaliteitsborging. Deze bewerking bevat veel bewerkingen binnen. Als we een voorbeeld van metaal fabricage willen geven, worden trekproeven uitgevoerd voor een gefabriceerd metalen onderdeel om te bepalen of het product voldoet aan de eisen op het gebied van treksterkte.
Om het belangrijkste verschil van deze twee concepten te vatten, kan worden geconcludeerd dat het kwaliteitsborging proces zich richt op het voorkomen terwijl het kwaliteitscontrole proces gericht is op het opsporen van de fout van gecreëerde goederen en diensten.

Zeven basis gereedschappen voor QC

Ontwikkeld door Japanse mensen, zeven basistools van kwaliteit helpen industriële organisaties complexe uitdagingen in kwaliteit op te lossen. Deze methodologie kan worden toegepast in elke vorm van industriële inspanning, dus op grote schaal gebruikt. Deze tools zijn:
Stratificatie, gebaseerd op het verdelen van de bestaande gegevens in subcategorieën om zinvolle informatie te ontlenen en het probleem te begrijpen.
Histogram, verdelen de gegevens in principe als staafgrafieken om te zien of er een afwijking bestaat of niet. Door dit te doen, kunnen gegevens de oer-problematiek duidelijk onthullen.
Cheque blad, ook bekend als Tally Sheet, helpt om het Occurrence-patroon van het probleem te zien door controlepunten in tabelvorm te markeren. In sommige gevallen kan het zelfs de oorzaken van problemen weergeven.
Oorzaak-effect diagram (ook bekend als Ishikawa of Fishbone diagram), richt zich op het begrijpen van de hoofdoorzaak van het probleem. Ten eerste wordt het probleem geïdentificeerd. Vervolgens wordt een horizontale lijn getekend waar de andere takken van mogelijke wortels van een defect (machines, arbeid, materiaal, metingen, milieu, methoden) worden gemaakt. Mogelijke redenen voor elke tak zijn geschreven onder (bijvoorbeeld, probleem kan worden veroorzaakt door machines als gevolg van gebrek aan onderhoud). Deze tool maakt veel efficiënter brainstormen mogelijk en is het meest essentiële onderdeel van QC.
Pareto grafiek, gebruikt om te wijzen op de meest cruciale factoren die het probleem veroorzaken. Vernoemd naar Vilfredo Pareto, het vertelt ons dat 80% van de problemen worden veroorzaakt door 20% van primaire factoren genoemd als vitale paar, terwijl de rest triviaal veel wordt genoemd. Dit instrument helpt bij het instellen van vitale weinig en triviaal veel uit elkaar.
Spreidingsdiagram, wordt gebruikt om te controleren of de gegevens positief of negatief gecorreleerd zijn. Alle gegevens zijn verspreid over een XY plot.
Controle grafiek, simpelweg een statistische grafiek die wordt gebruikt om te bepalen of gegevens verkregen uit het proces aanvaardbaar zijn binnen de boven-en ondergrens.

Kwaliteitsverbetering en QI-methoden

Ontwikkeling van kwaliteitsmanagementsystemen op de weg naar het bedienen van hogere precisie niveaus door middel van gewenste kwaliteitsnormen heeft directe correlatie met kwaliteitsverbetering. Veel ingenieurs, wetenschappers en mensen uit andere branches hebben verschillende benaderende voor kwaliteitsverbetering ontwikkeld, die allemaal tools zijn voor het verfijnen van processen. De meest bekende methoden zijn:
ISO 9004, richtlijnen voor prestatieverbetering.
ISO 9001, kwaliteitsmanagementsysteem. Organisaties die in staat zijn om aan de eisen van deze standaard te voldoen, kunnen ISO 9001-certificering verkrijgen. Deze certificering stelt hen in staat om te laten zien dat de kwaliteit van de gecreëerde goederen/diensten is geschikt voor wereldwijd bekende normen. Het is de enige gecertificeerde standaard.
Taguchi Methoden, statistische methoden genoemd naar Genichi Taguchi, een ingenieur en statisticus. Deze methoden richten zich voornamelijk op kwaliteitsverbetering op basis van minimalisatie van de hoeveelheid experimenten die nodig is voor de voorspelling van de beste resultaten.
PDCA, plan, do, check, act cycle gebruikt voor QC-bewerkingen.
Er bestaan tal van verschillende methoden, maar velen van hen zijn gespecialiseerd in bepaalde werkgebieden.

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©[2019] Yena Engineering

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?